EnergyVision zet de komende 3 jaar haar schouders onder de EnergyVision CrossCup
Zodra de bladeren van de bomen vallen en de dagen korter en natter worden, duiken de lopers terug het veld in. De CrossCup is dit jaar aan haar 42e editie toe en krijgt met EnergyVision een nieuwe naamsponsor met een hart voor atletiek.
De EnergyVision CrossCup gaat op 22 oktober van start met de relays in Berlare en telt dit seizoen vijf manches. Na Berlare volgen nog wedstrijden in Roeselare (29 oktober), Brussel (10 december) en Hannuit (28 januari en opnieuw World Athletics Cross Country – Golden Level). Diest sluit op 11 februari de rij en kroont de winnaars van het seizoen 2023-2024.
De CrossCup is een begrip in de sportwereld. Al meer dan veertig jaar biedt het veldloopcriterium atleten uit binnen- en buitenland een reeks wedstrijden op het allerhoogste niveau. Met de driejarige overeenkomst met nieuwe titelpartner EnergyVision zit het evenement ook voor de volgende jaren gebeiteld. EnergyVision is marktleider in hernieuwbare energie in België. Het bedrijf staat bekend om haar model van gratis zonnepanelen voor huishoudens en KMO’s, maar heeft ook een groot hart voor atletiek.
“Zonder de ontmoeting met mede-oprichter Hassan Mourhit had EnergyVision zelfs nooit bestaan”, zegt CEO Maarten Michielssens. “Naast Hassan en Mohammed Mourhit werken er nog meer mensen uit de atletiekwereld bij EnergyVision, zoals oud-loper Laurens De Greef en huidig atleet Soufiane Bouchikhi.”
De verbondenheid met de CrossCup is nooit ver weg. “Net zoals onze werkvloer een kweekvijver is waarin talent zich kan ontplooien, is de CrossCup dat voor het langeafstandslopen”, gaat Michielssens verder. “Al van mijn tien jaar nam ik deel of stond ik te kijken. Atletiek, en meer specifiek het veldlopen, heeft zo veel betekend voor velen onder ons. Het is met veel plezier dat we iets kunnen terugdoen.”
Jos Van Roy, oprichter van de CrossCup en samen met Golazo nog steeds drijvende kracht achter het criterium, is blij met de nieuwe titelpartner. “De CrossCup is ondanks zijn leeftijd nog steeds een jeugdig evenement. Ook letterlijk, want jaar na jaar hebben we meer inschrijvingen, vooral dan bij de jeugd. Samenwerkingen met partners als EnergyVision maken dat we dezelfde kwaliteit kunnen blijven aanbieden aan die vele honderden, soms meer dan duizend lopers per editie en dat de cross in ons land blijft leven. Dat de mannen achter het bedrijf hier zelf meegedaan hebben, maakt het nog mooier.”